Coördinator Ariadne: “Voor kleine en grote vragen”

//Coördinator Ariadne: “Voor kleine en grote vragen”

Coördinator Ariadne: “Voor kleine en grote vragen”

‘Op 1 januari 2015 zijn we gestart als Sociaal Team voor heel Krispijn’, vertelt Ariadne Pors in het gebouw De Prinsemarij aan de Nassauweg, waar nog steeds het Sociaal Wijkteam van Krispijn werkt. ‘Het was meteen druk en het is druk gebleven.’

‘Vroeger moest men langs diverse loketten en had men diverse ondersteuners. Nu is er één plaats waar mensen terecht kunnen met alle vragen en heeft men één hulpverlener. Ook voor specifieke vragen kan men terecht; binnen het team zijn specialisten op diverse gebieden.’ Het Sociaal Wijkteam beantwoordt kleine en grote vragen. ‘In onze wijk spelen vooral vragen over financiën of zorgen over werk.’

Meer meedoen
‘De overheid wil dat mensen steeds meer zelfredzaam worden. Als iemand een vraag heeft, kijken we wat iemand zelf kan doen. Ook de samenwerking met het sociale netwerk is belangrijk. Wat vinden zij van de situatie en wat kunnen zij betekenen? Deze bewustwording zorgt ervoor dat men bij een volgende vraag het eerst zelf probeert op te lossen.’

Ariadne legt uit: ‘Ons doel is om de vraag zo snel mogelijk te beantwoorden. Zo voorkomen we dat een situatie uit de hand loopt. Daarbij kijken we levensbreed: welke gevolgen heeft een probleem op andere situaties? Financiële problemen of zorgen om gezondheid hebben effect op je draagkracht. Niet zelden lijden kinderen onder deze stress van ouders.’

Onze kracht
‘Geen vraag is te gek. En als we het antwoord niet weten dan zoeken we het op. Bewoners kunnen ook hun ideeën of talenten kwijt. Het is voor ons feest als we zien dat bewoners elkaar helpen. We weten goed wat er in de wijk speelt. We halen de wijk naar binnen. Maar we gaan ook naar buiten. Gaan letterlijk op de stoep bij een school of winkelcentrum zitten. Onze kracht is de laagdrempeligheid in combinatie met professionaliteit: een mens ontmoet een mens.’

2017-05-15T10:50:47+00:0010 mei, 2017|Ervaringsverhalen|